Jak reklamovat účet za plyn a elektřinu?
Dostali jste vyúčtování za vodu, plyn či elektřinu a byli jste nemile překvapeni výškou nedoplatku či nově stanovených záloh? Jste přesvědčeni o tom, že jste v uplynulém roce neměli nijak výjimečnou spotřebu, a tak je Vám to celé podezřelé? Pokud se rozhodnete pro reklamaci, prověřte si nejprve doma pár základních dokumentů a údajů, ať se uchráníte zbytečného vyřizování.
Překvapuje Vás, že se dá reklamovat i spotřeba vody a energie? Pak vězte, že je opravdu možné. Problém může být například v rozbitém měřidle či v chybě ve vyúčtování. Dokážete si poradit s reklamací prasklých bot či rozbitého notebooku, ale na reklamaci „nehmatatelné“ útraty za plyn či vodu si netroufáte? Neházejte předem flintu do žita.
Jak se zorientovat ve fakturách a smlouvách?
Začněte tím, že si dohledáte všechny důležité dokumenty. Mezi ně patří originál smlouvy s Vaším dodavatelem, kde budou sepsány i obchodní podmínky. Dále si připravte několik posledních faktur. V letech 2006 a 2007 došlo ke změnám v zákoně a každý má právo zvolit si dodavatele elektřiny a plynu podle vlastního uvážení. Pokud jste tedy v posledních letech opravdu přešli k jinému dodavateli, je třeba mít po ruce aktuální dokumenty. V těchto dokumentech by se Vám mělo podařit dohledat i návod, jak postupovat v případě takovýchto nesrovnalostí. Další možností je samozřejmě návštěva webových stránek dodavatele.
Samotná reklamace
V dnešní době můžete s většinou dodavatelů řešit reklamaci elektronicky. Další možností jsou telefonické linky či návštěva pobočky. Dodavatelé mají povinnost reklamaci vyřídit nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Mohou Vám být tedy vráceny zaplacené přeplatky a vyměněno porouchané měřidlo. Pokud nebudete s vyřízením reklamace spokojení či s Vámi dodavatel vůbec nekomunikuje, můžete se obrátit na Oddělení ochrany spotřebitele od ERÚ(Energetický regulační úřad).